Rayau-rayau di Rantau Panjang Kelantan, Lilau-lilau di Sg. Golok Thailand


Membiduk lalu ke Rantau Panjang Kelantan sangat mengujakan. Di seberang jalannya pula Sg. Golok Thailand, sepelaung dari Pos Immigresen Rantau Panjang-Selatan Thailand. Sebenarnya Rantau Panjang dan Sungai Golok tidaklah terlalu jauh dari Kedai Mulong. Jaraknya hanya kira-kira 25km dari rumah saya di Kg. Binjai. 

Apa tarikan di Rantau Panjang? Ternyata tarikan utama Rantau Panjang adalah pada denyut nadi perniagaannya. Ia menjadi tumpuan ramai untuk membeli belah peralatan rumah, kain baju, perkakasan dapur, beras, makanan dan segala macam termasuk yang dibawa masuk dari Thailand. Selain daripada pilihan yang banyak, harga yang ditawarkan pula dikatakan lebih rendah berbanding di bandar-bandar perniagaan konvensional.

Ok. Selain daripada melilau mencari barang di Rantau Panjang, tiada salahnya untuk ke seberang Sungai Golok. Disini pun walaupun merupakan kawasan asal Melayu tetapi aura Siamnya terserlah. Tulisan Siam dengan iringan lagu Thai menambahkan lagi suasana Thai. 

Ternyata Rantau Panjang dan Sg. Golok saling melengkap sebagai bandar pekan yang bersempadan dan berkongsi banyak perkara termasuk hubungan darah dan keturunan.

Masjid Beijing di Rantau Panjang di sebelah Malaysia dan bangunan kedai di sebelah Thai
Suasana Pekan Sg. Golok. Tengok wayar elektrik pun sudah style Siam
Dibelakang Sg. Kolok Municipality ini ada kedai-kedai makan Siam
Lala yang digoreng dalam telur antara yang patut dicuba jika ke Sg. Golok
Daging Goreng Bawang Putih juga sedap dinikmati jika berkunjung ke Pekan Sg. Golok.
Masjid Pakistan di Pekan Sg. Golok.

Leave a comment